Uncategorized @fa

چراغ استخری چیست؟

چراغ استخری چیست؟

هر منبع نوری که در داخل استخر و زیر آب نصب میشود، به اصطلاح چراغ استخری نامیده میشود. چراغ استخری یکی از المان و تجهیزاتی است که برای روشنایی استخر بکار میرود. این چراغ بدلیل زیبا کردن استخر اهمیت زیادی پیدا کرده است. اصول نورپردازی با این چراغ ها باید کاملا اصولی و استاندارد باشد، در صورت نصب نادرست ممکن است موجب برق گرفتگی و آسیب رسیدن به چراغ شود. چراغ استخری انواع مختلفی دارد که محبوبترین آنها چراغ ال ای دی می باشد. چراغ یا پروژکتور استخری در انواع روکار و توکار در توان های مختلف می باشد. به همین دلیل از چراغ های مختلف برای مکان های مختلف استفاده می شود تا روشنایی و نورپردازی محیط فراهم شود. در این مقاله به مباحث چراغ استخری، کاربردهای چراغ استخری، ویژگی های چراغ استخری، مزایای چراغ استخری و اصول نورپردازی می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع چراغ استخری به صورت توکار، روکار و فلت و در دو نوع تک رنگ و RGB می باشند.

چراغ استخر توکار: چراغ استخری توکار دارای پوسته بتنی هستند که باید در زمان بتن ریزی استخر نصب شوند.

چراغ استخر روکار: شعاع نوری چراغ های استخری از نوع روکار اغلب بزرگ تر از چراغ های توکار است.

چراغ استخری فلت: نصب این چراغ ها نسبت به چراغ توکار و روکار آسانتر است و همانطور که از نام آن پیداست به صورت کاملا تخت و فلت (هم سطح) و بدون هیچ برآمدگی در کف استخر نصب می شوند.

چراغ های دیود ساطع کننده نور (LED) یکی از محبوب ترین اتصالات برای استخرهای شنا هستند. از آنجایی که تاکید بیشتری بر بهره وری انرژی شده است، فناوری LED به یک ویژگی استاندارد تبدیل شده است که به آرامی جایگزین لامپ های رشته ای می شود. اتصالات با پمپاژ ولتاژ از طریق نیمه هادی کار می کنند که نور ساطع می کند در حالی که چراغ های رشته ای و هالوژن به رشته های سوزان وابسته هستند. اتصالات LED به سادگی با وصل کردن مستقیم آنها به منبع تغذیه کار می کنند.

چراغ های استخر هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

راه های ارتباطی با پدیده استخر

09177905319

09179777732

کاربردهای چراغ استخری:

چراغ استخری LED محبوبترین و کاربردی ترین چراغ بین چراغ های دیگر است.

اگر روشنایی استخر مدنظر شماست، چراغ های هالوژن استفاده کنید. دلیلی که باعث شد چراغ ال ای دی جایگزین چراغ هالوژن شود طول عمر بالاتر و مصرف انرژی کمتر و قیمت مناسب تر بود.

اگر حساسیت و یا میگرن دارید از چراغ های فیبرنوری استفاده کنید. (زیرا منبع انرژی و حباب این نوع چراغ ها کاملا بیرون از آب و دورتر از استخر قرار دارد.) این چراغ برای ضدحساسیت و افراد مبتلا به میگرن بسیار مناسب است. ایراد این چراغ ها این است که زمانی که نور به استخر می رسد خیلی ضعیف می شود و نورپردازی آنها نسبت به چراغ LED و هالوژن کمتر است.

اگر بدنبال رنگ های متنوع در استخر هستید از چراغ خورشیدی استفاده کنید. اما اگر بدنبال روشنایی دائمی هستید چراغ های خورشیدی اصلا گزینه مناسبی نیستند!

ویژگی های چراغ استخری:

یک چراغ استخری خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • لامپ استخری باید دارای استاندارد محافظت IP68 باشد.
  • لامپ استخری باید از نوع ولتاژ پائین باشد. (ولتاژ ایمن و مناسب)
  • سیم استفاده شده برای چراغ داخل استخر و چراغ های آبنما باید متناسب با فاصله آنها از منبع تغذیه باشد.
  • لامپ های استخری و آبنما باید از جنسی باشند که مواد شوینده روی آن تاثیر شیمیایی نداشته باشد.
  • لامپ های استخری باید ضد رطوبت باشند.
  • لامپ های استخری باید دارای طول عمر بالا باشند.
  • لامپ های استخری باید پخش نور بالا داشته باشند.
  • لامپ های استخری باید ضدآب باشند.
  • دارای ضمانت رسمی در مدل های توکار و روکار
  • زاویه تابش لنز
  • مقاوم در برابر ضربه
  • داشتن بدنه ای ضدزنگ
  • داشتن تنوع رنگ بالا

قطر کابل برای چراغ استخری و آب نما به تعداد چراغ هایی که به یک کابل وصل می شود و همینطور به توان هر یک از  چراغ های استخر بستگی دارد.

مزایای چراغ استخری:

بهره وری انرژی:

نورپردازی ال ای دی استخر گرانتر از چراغ های هالوژن یا رشته ای است و به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی طول عمر بالاتری دارد. لامپ های رشته ای معمولا بین 300 تا 500 وات کار می کنند، در حالی که لامپ های LED کمتر از 42 وات مصرف می کنند.

با نصب چراغ های LED در استخر خود، صرفه جویی بیشتری در قبض برق خود خواهید دید.

طول عمر بیشتر:

نور ال ای دی استخر با دوام است و بیش از 20000 ساعت نیرو دارد. این چراغ ها می توانند 10 سال یا بیشتر دوام بیاورند.

تعمیر و نگهداری کم:

با دوام طولانی‌تر لامپ‌ها نسبت به سایر اتصالات نور، محصولات LED معمولاً به تعویض کمتری نیاز دارند زیرا حاوی دیودهای سخت هستند. این بدان معناست که شما زمان بیشتری را صرف لذت بردن از استخر خوب خود و زمان کمتری برای نگهداری از آن خواهید کرد.

جلوه های بصری:

چراغ‌های LED در رنگ‌های مختلف موجود هستند که به شما امکان ایجاد جلوه‌های بصری برای تنظیم خلق و خو را می‌دهد. ویژگی های برجسته استخر شما را می توان از طریق کیفیت نور و درخشش یکنواخت و عمیقی که لامپ های LED اجازه می دهند به دست آورد. با لمس یک دکمه نور را تغییر دهید.

اتوماسیون:

برخلاف چراغ‌های هالوژن، لامپ‌های ال‌ای‌دی را می‌توان خودکار کرد و اکثر مدل‌ها دارای کنترل از راه دور اختیاری هستند.

معایب چراغ استخری:

یکی از معایب اصلی روشنایی LED نسبت به سایر اتصالات مانند مدل های هالوژن این است که نمی توانند سرویس شوند. این بدان معنی است که اگر اجزای داخلی چراغ های LED از کار بیفتند، اتصالات باید تعویض شود. در حالی که خود نور می تواند تا 10-12 سال دوام بیاورد، سایر اجزا احتمالاً به این اندازه دوام نخواهند داشت و با گذشت زمان تخریب می شوند.

هزینه، یکی دیگر از معایب اتصالات LED است. فراتر از هزینه های اولیه بالای چراغ ها، روشنایی LED به ترانسفورماتورها و مبدل های خاصی نیاز دارد تا از ولتاژ مناسب بین 12-32 ولت استفاده کنند. این به تجهیزات الکترونیکی اضافی نیاز دارد که هزینه کلی را افزایش می دهد. خوشبختانه، این ترانسفورماتورها خیلی گران نیستند و به طور کلی نسبتاً قابل اعتماد هستند.

نور ال ای دی نیز مانند اتصالات هالوژن تا حدودی مستعد نشتی است. خوشبختانه، اتصالات نور LED پر از رزین تصفیه شده تا حد زیادی این مشکل را حل می کند. اگر مجبورید اتصالات LED شکسته یا چراغ استخری که نشت کرده است را تعویض کنید، می توانید آنها را با نسخه LED پر از رزین تعویض کنید.

در هنگام خرید چراغ استخری به چه مواردی بایستی توجه نمود؟

به موارد زیر حین خرید چراغ استخری توجه داشته باشید:

جنس بدنه چراغ استخری: جنس بدنه باید از فلزاتی و آلیاژهای مقاوم در برابر آب و زنگ زدگی باشد مانند آلومینیوم و استیل.

تکنولوژی لامپ موجود در داخل چراغ (بهترین آنها چراغ LED می باشد)

دارای استاندارد IP-68 و ضدآب بودن

اصول نورپردازی با چراغ استخری چگونه است؟  | اصول نورپردازی چراغ استخری

نصب چراغ استخری در محل تردد: استفاده از چراغ استخری دفنی

نصب چراغ استخری در بلندی

نصب  چراغ استخری در اطراف استخر

چراغ های مورد استفاده در انواع نورپردازی استخر:

چراغ های لازم برای انواع نورپردازی استخر به سه گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:

چراغ هایی که برای روشنایی کلی محیط استخر استفاده می شوند: نورپردازی سقف استخر یا دیوارها

چراغ هایی که برای نورپردازی خطی استخر استفاده می شوند: تمرکز روی مرزهای استخر / نورپردازی استخرهای سرپوشیده

چراغ های زیر آبی (چراغ توکار استخری): نورپردازی استخرهای روباز (بیرونی)

توجه داشته باشید چون این چراغ های دارای ولتاژ پایین هستند باید از ترانس و درایو استفاده کنید.

برای هر چراغ LED در استخر بین 5 تا 10 متر طول شعاع روشنایی در نظر گرفته می شود.

برای یک استخر با سطوح تیره می بایست 1.5 برابر یک استخر با سطوح روشن، نور چراغ در نظر گرفت.

چراغ های استخری و چراغ های آب نما  این امکان را فراهم می کند تا علاوه بر این که نورپردازی محیط مورد نظر به خوبی انجام شده و نور کافی و لازم برای محیط تامین شود، ترکیب شدن آب با نور زیبایی چشم نوازی را نیز تامین کند.

محاسبه تعداد چراغ مورد نیاز استخر:

به ازاء هر متر مربع سطح استخر، حدود 5.4 وات نور چراغ هالوژن مورد نیاز است. با توجه به اینکه راندمان چراغ های LED بین 3 تا 5 برابر چراغ های هالوژن است،  عدد بدست آمده را تقسیم بر عددی بین 3 تا 5 می کنیم تا تعداد چراغ های استخری LED محاسبه شود. به ازاء هر متر مربع سطح استخر، حدود 5.4 وات نور چراغ هالوژن مورد نیاز است. با توجه به اینکه راندمان چراغ های LED بین 3 تا 5 برابر چراغ های هالوژن است،  عدد بدست آمده را تقسیم بر عددی بین 3 تا 5 می کنیم تا تعداد چراغ های استخری LED محاسبه شود.

ما در این مقاله به مباحث چراغ استخری، کاربردهای چراغ استخری، ویژگی های چراغ استخری، مزایای چراغ استخری و اصول نورپردازی پرداختیم. امیدواریم برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

قیمت چراغ استخری:

پدیده استخر با جرات یکی از بهترین چراغ های استخری را که تولید انحصاری این شرکت است را به شما معرفی می کند و ارائه میدهد. برای اطلاع از قیمت چراغ استخری میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و با کارشناسان فنی ما در خصوص چراغ استخری ضد اب اورانوس مشاوره بگیرید.

راه های ارتباطی با پدیده استخر

09177905319

09179777732

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *